28.04.2022|Veronika Kevély
28.04.2022 Podľa psychologičky V. Satirovej nemôžeme zmeniť minulé udalosti, ktoré sa stali, dokážeme však zmeniť ich dosah/vplyv, ktorý na nás majú v súčasnosti.
Každý z nás sa v nejakej forme stretol so stratou blízkej osoby. Hovoriť o strate blízkeho človeka a o našom vlastnom prežívaní voči tejto strate je náročné. Úmrtie je však súčasť nášho života, či si to pripúšťame alebo nie. Mnohí o smrti nechcú hovoriť práve preto, že sú poverčiví. Boja sa, že tým smrť privolajú. Smrť sa nás ale týka. Bližšie sme sa k nej dostali počas pandémie. Smrť je okolo nás, dokonca aj za našou hranicou, kde aktuálne prebieha vojnový konflikt.
Deti dokážu o smrti hovoriť veľakrát otvorenejšie ako dospelí. Stále sú však medzi nami rodiny, v ktorých sa o smrti nerozpráva. Predstava, že by sme týmito témami mali zaťažovať deti, je pre mnohých nepredstaviteľná. Deti však potrebujú byť v kontakte aj so smútkom už od útleho veku.
Podľa riaditeľky neziskovej organizácie Plamienok, pani MUDr. Márie Jasenkovej, vyrovnať sa so smrťou blízkeho človeka možné nie je. Je ale možné prijať život, ktorý sa ich stratou zmenil. Preto je dôležité pripustiť si, že po strate blízkeho je OK nebyť OK. Organizácia Plamienok je priekopníkom rozvoja detskej domácej paliatívnej starostlivosti a smútkového poradenstva na Slovensku. Venuje sa terapii detí a ich rodín, a zároveň vzdeláva študentov, odborníkov a laickú verejnosť v oblasti paliatívnej starostlivosti. Odporúčame si pani Jasenkovú vypočuť v krátkej dokrútke.
Tému straty po úmrtí blízkeho človeka nám bližšie priblížili odborníčky z Inštitútu Virginie Satirovej v SR: pani PhDr. Hana Ščibrányiová a pani Mgr. Rebeka Trepačová. Záznam webinára si môžete pozrieť na našom YouTube. Ide o neziskovú organizáciu poskytujúcu vzdelávanie v Systemickom modeli V. Satirovej. Podľa psychologičky V. Satirovej nemôžeme zmeniť minulé udalosti, ktoré sa stali, dokážeme však zmeniť ich dosah/vplyv, ktorý na nás majú v súčasnosti. K tejto zmene sú nevyhnutné zdroje, ktoré máme všetci. Každý z nás máme svoj potenciál, aj keď ho nevidíme, resp. je v našom nevedomí.
Niektoré presvedčenia V. Satirovej:
Počas pandémie sme sa všetci stretli zoči-voči nejakej strate. Každý z nás ju ale na subjektívnej úrovni prežíval inak, tak učitelia, rodičia, ako aj deti, a to na rôznych stupňoch vzdelávacieho procesu.
Ako podporiť ľudí v strate? Pani Trepačová upozorňuje, že bagatelizovanie alebo zľahčovanie straty nie je empatická cesta v kontakte s ľuďmi, s deťmi. Najviac traumatizujúce sú straty najbližších, úmrtie, strata bezpečného rodinného prostredia, ktoré sú pre deti ohrozujúce a ovplyvňujú ich rolu žiaka. Je veľmi dôležité, aby sme sa vyvarovali formulácií, ktorými vieme v procese straty ešte viac ublížiť:
Naše kompenzačné mechanizmy straty, ku ktorým sa mnohí ako ľudia utiekame - práca, jedlo, alkohol, hnev, fantázia, izolácia, sex, nakupovanie atď., sú iba nálepkami zvonka na ranu, ktorá bolí. Pamätajme, že nespracovaný smútok touto cestou nevyriešime. Proces straty a smútenia má svoje špecifiká.
Ako vraví pani Ščibrányiová, smrť nás v našom okolí a v rodine zastihuje mnohokrát nepripravených. Trúchlenie/smútenie je však nevyhnutné. Ide o špecifický psychologický proces vyrovnávania sa so stratou, v priebehu ktorej človek prežíva komplex často protichodných emócií: smútok, bolesť, hnev, zlosť, vina, strach, ale aj úľava a radosť.
Je dôležité vedieť a poznať charakteristiky jednotlivých fáz v procese straty, pretože každá z nich je špecifická a vyžaduje si inú starostlivosť a podporu. Pokiaľ dokážeme ošetriť človeka prechádzajúceho si stratou v jednotlivých fázach, máme podľa pani Ščibrányiovej najlepšie našliapnuté na to, aby sme boli schopní stratu prijať a spomínať pozitívne, a to aj napriek pretrvávajúcej bolesti alebo smútku.
Fázy spracovania straty:
Pokiaľ nedoprajeme procesu straty dostatočný čas, starostlivosť a aj hĺbku, môže ďalšia strata aktivovať nespracovanú traumu. Straty špeciálne u detí, aj keď sú univerzálne, sú veľmi jedinečné. Deti sa môžu pri spracovávaní traumy zo straty cítiť vinovato. Môžu si myslieť, že to práve ony zapríčinili istý sled tragických udalostí, nakoľko nedokážu rozlíšiť medzi negatívnou udalosťou a vlastným prežívaním. Potrebujeme vedieť, čo deti v procese straty prežívajú a čo sa im deje. Deti sú schopné prekonať zármutok pozitívnym spôsobom iba s podporou blízkeho dospelého človeka, ktorý sa napojí na ich svet. Čím je dieťa mladšie/menšie, tým menej chápe stratu racionálne. Dovoľte deťom a dospievajúcim hovoriť o svojich pocitoch, podporte ich v tom. Hnev, vina, smútok, zúfalstvo, strach sú prirodzené reakcie po smrti blízkeho človeka. Pýtajte sa. Pátrajte, čo dieťa prežíva, na čo myslí, čo potrebuje, namiesto vysvetľovania, dávania odporúčaní a rád. Buďte dostupní, trpezliví, flexibilní, autentickí.
Čo majú hovoriť dospelí deťom po strate? Pani Trepačová radí tieto formulácie:
Zdroj: Učíme na diaľku, 2021. Ako sa vyrovnať so stratou. Youtube [online]. [cit. 2022-04-08]. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=RuILxQwdz9U&t=24s
Zdroj: Plamienok n.o., 2021. Ako sa vyrovnať so smrťou. Youtube [online]. [cit. 2022-04-08]. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=IT7BubAsNH0