23.05.2022|Veronika Kevély
23.05.2022 Zaujíma vás, ako je možné zvládať záťaž a stres, ktoré so sebou priniesla pandémia?
Zaujíma vás, ako je možné zvládať záťaž a stres, ktoré so sebou priniesla pandémia? Chcete spoznať praktické kroky, ktoré by vám v tom mohli pomôcť? Túto tému nám bližšie priblížili vo webinári odborníčky z Inštitútu Virginii Satirovej v SR: pani PhDr. Hana Ščibrányiová a pani Mgr. Rebeka Trepačová. Záznam webinára si môžete pozrieť na našom YouTube
Ako môže človek zvládať záťaž, kritické udalosti a zmeny s tým spojené? Podľa pani Ščibrányiovej to závisí od toho, v akej situácii sa práve nachádzame, či ju vnímame ako bezpečnú alebo ako ohrozenie. V bezpečí totižto vieme fungovať zdravo a optimálne. Dokážeme sa spájať a rásť. Každý z nás môže slobodne prejaviť svoju inakosť bez strachu z ohrozenia. Pri ohrození je to však inak. Nedokážeme fungovať optimálne a jedinečnosť rozvoja človeka je ohrozená. Všetku energiu investujeme do záchrany. Disponujeme však inštinktívnymi – automatickými mechanizmami, ktoré nám pomáhajú prežiť.
V záťaži a v strese je rozhodujúca miera nášho ohrozenia. Dokonca aj pozitívna zmena môže na nás pôsobiť stresujúco. Rozlišujeme preto tzv. eustres, mobilizujúco pôsobiaci stres, až tzv. úplné ochromenie pri život ohrozujúcej udalosti (nehoda, prírodná katastrofa, iná kritická alebo traumatizujúca udalosť). Aký je praktický význam nového poznania vplyvu traumy na človeka? Vedeli ste, že neliečená trauma z detstva sa môže prejaviť ochoreniami aj o desiatky rokov neskôr? Ako je to možné? Odpovede nám prináša neuroveda. Podľa pani Ščibrányiovej by sa mali s novými poznatkami z neurovedy oboznamovať pravidelne všetci, ktorí pracujú s ľuďmi. Poďte sa s nami pozrieť na niektoré z nich:
Teória troch mozgov v podstate predstavuje nový spôsob preskupenia nášho mozgu. Ide o tri úrovne organizovania skúseností. Všetky tri časti sú navzájom spojené, ale pracujú nezávisle. Každá časť však zároveň ovplyvňuje iné a „spolufunguje“ s nimi. Takže jednotlivé časti neustále posielajú informácie ďalej, a to aj napriek tomu, že sa zameriavajú na konkrétnu funkciu:
Ak prežívame ohrozenie alebo cítime nebezpečenstvo, do našej krvi sa za 10 sekúnd vyplaví až 90 látok v tele (adrenalín, opiáty atď.), ktoré majú za úlohu mobilizáciu a isté znecitlivenie. Slúžia na prežitie človeka pri ohrození. Ovplyvňujú tri známe typy reakcií inštinktívneho mozgu:
Pani Ščibrányiová upozorňuje, že ochromenie alebo zamrznutie ako ochrana pred bolesťou je častá reakcia dieťaťa pri prežívaní ohrozenia. Dieťa situácii nerozumie, nepamätá si, nevie čo sa deje alebo čo stalo, prípadne nekomunikuje vôbec. Dopad traumy sa odrazí aj na zmenách v jeho mozgu – disociuje sa súčinnosť trojjediného mozgu. Následkom toho dochádza k:
Opakované ohrozenie má však ťažšie následky. Ako uvádza pani Ščibrányiová, tá istá udalosť môže pôsobiť na rôznych jednotlivcov rôzne. Dvaja ľudia po rovnakom ohrození môžu mať rôzny spôsob návratu do normy. Dostať sa späť a obnoviť rovnováhu je omnoho náročnejšie pri opakujúcej sa záťaži. Zároveň platí: čím má dieťa lepšiu emocionálnu väzbu s matkou a otcom, tým má vyššiu odolnosť a naopak;
Stav po traumatickej udalosti prirovnáva pani Trepáčová k chaosu, kedy staré už neplatí, ale nové ešte nie je utvorené. Je preto dôležité nájsť stabilitu v chaose aj po traume. Pri práci s deťmi, ktoré prežívajú stres alebo náročnú životnú situáciu, je potrebná stabilizácia. Prinesie im pocit bezpečia, upokojenia, blízku podporu a súcit pri slabosti namiesto stupňovania tlaku a ohrozenia. Ako pomôcť nájsť stabilizačný prvok? Podľa pani Trepáčovej tomu pomáha naša myseľ, má totižto všetky potrebné zdroje. Z webinára pre vás vyberáme stabilizačné cvičenie, inšpirujte sa:
Keď pracujete s druhým človekom, dieťaťom, vždy si žiadajte dovolenie, t.j. súhlas na určitý úkon (najmä pri telesnom kontakte, pri úkonoch ošetrenia, pomoci). Pani Trepáčová radí, aby sme pre nás a naše deti žiadali taký istý prístup aj od lekárov a sestier. Pamätajte, keď dieťa nehovorí, neznamená to automaticky súhlas, môže ísť o zmrznutie! Naším cieľom pri obnove je:
Ďalšie stabilizačné cvičenia v stoji, v sede, spojené s dýchaním, pohybom, krátke motorické cvičenia (napr. s antistresovými pomôckami) a omnoho viac nájdete v našom webinári. Zdroj: Učíme na diaľku, 2021. Ako efektívne zvládať záťaž, stres a krízovú situáciu. Youtube [online]. [cit. 2022-05-10]. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=kE3RKYkYVHw