05.06.2022|Lívia Johanová
05.06.2022 Tému efektívnej komunikácie s deťmi a rodičmi v strese nám priblížili odborníčky z Inštitútu Virginie Satirovej v SR pani PhDr. Hana Ščibrányiová a pani Mgr. Rebeka Trepačová.
Tému efektívnej komunikácie s deťmi a rodičmi v strese nám priblížili odborníčky z Inštitútu Virginie Satirovej v SR pani PhDr. Hana Ščibrányiová a pani Mgr. Rebeka Trepačová.
Inštitút Virginie Satirovej v SR (ďalej iba IVS) je mimovládna, nezisková a vzdelávacia organizácia, ktorej poslaním je podpora vzdelávania, lektorská, terapeutická, poradenská, konzultačná, supervízna, publikačná alebo iná podporná činnosť súvisiaca s praktickým využitím Systemického modelu rastu Virginie Satirovej. IVS je akreditovaný výcvikový inštitút Slovenskej psychoterapeutickej spoločnosti (ďalej iba SPS). Lektori IVS pracujú ako profesionálni psychoterapeuti a poradcovia s jednotlivcami, pármi a rodinami. (Zdroj: Inštitút Virginie Satirovej: O nás (satir-institute.sk))
Záznam webinára si môžete pozrieť na našom Youtube: Ako efektívne komunikovať s deťmi a rodičmi v strese a v konfliktných situáciách - YouTube. Nájdete v ňom vysvetlenia na otázky:
Práve o tom vám prinášame cennú inšpiráciu v nasledujúcich riadkoch.
Podľa Jany Rebeky Trepačovej nám komunikáciu komplikuje, keď sa ľudia dostávajú do stresu. V strese sa aktivujú obranné mechanizmy, ktorých cieľom je záťažovú situáciu, do ktorej sme sa dostali, prežiť. Obranné mechanizmy sa prejavujú a sú viditeľné v správaní človeka. Ten v rámci obrany, môže reagovať pozíciami v strese, ktoré Virginia Satirová pomenovala ako
Jana Rebeka Trepačová hovorí o efektívnom spôsobe, ako sa môžeme vyjadrovať v niektorých situáciách, či pri problematickom kontakte, podľa modelu Virginie Satirovej. Predstavuje možnosti validizácie, čo je spôsob ako podporiť hodnotu dieťaťa/človeka, povzbudiť ho, že jeho hodnota nezávisí od výkonu – od toho, čo dokáže, ale súvisí s tým, že SME ľudské bytosti. Podporovaním hodnoty dieťaťa/človeka posilňujeme jeho sebaúctu, čo je najväčším zdrojom efektívneho zvládania stresu.
Virginia Satirová definovala a používala niekoľko spôsobov VALIDIZÁCIE:
1. Rozširovanie nádeje
Satirová pomáhala ľuďom získavať pocit nádeje, že majú schopnosti zlepšiť si život.
2. Ocenenie
Satirová explicitne vyjadrovala ľuďom svoju podporu a ocenenia za ich úsilie, odvahu atď. Ocenenia smerovala k ich JA, nielen k ich správaniu (pozn. autorky: nielen za to, čo robíš, ale aký si). Môžeme oceniť aj pozitívne úmysly i akúkoľvek snahu a posun u dieťaťa (pozn. autorky: neporovnávame deti navzájom, ale vždy len dieťa vzhľadom k nemu samému):
3. Normalizovanie
Satirová podporovala svoju sebaúctu tým, že umožnila ľuďom poznať, že to, čo prežívali bolo normálne, prirodzené a humánne. Neznamená to, že ak sa deti správajú zle, považujeme to za normálne, alebo že definujeme, čo je a nie je „normálne“.
Poznatky z neurovedy nám odkrývajú skutočnosť, že človek sa učí práve svojou skúsenosťou, na svojich chybách. Chyby nám poskytujú informácie pre nové učenie a rast.
4. Individuácia
Satirová vyzdvihovala jedinečnosť a miesto pre každého človeka.
Dávať dieťaťu priestor vyjadriť svoj názor je veľmi potrebné. Priestor je potrebné dať aj tichším a utiahnutejším deťom a oceniť ich za odvahu prispieť do diskusie a podeliť sa o svoj názor.
5. Reflektovanie
Reflektovaním, zrkadlením pocitov alebo názorov ľudí Virginia Satirová umožňovala zažiť, že sú vypočutí a iní im rozumejú. Je pomáhajúce vnímať veci a pomenúvať, čo sa deje (čo vidíme/počujeme) bez hodnotenia a súdu.
6. Premostenie
Satirová pracovala na podpore akceptovania. Toto mohlo ľuďom pomôcť viac akceptovať seba samých a svoju ľudskosť alebo iných ľudí, premosťujúc ich rozdiely.
7. Pretlmočenie, preklad
Satirová pozývala ľudí, aby objasnili svoje pocity, významy a/alebo potreby, aby im ona sama alebo iní mohli lepšie rozumieť. Pomáha to hľadať, čo je schované za vysloveným posolstvom, zachytávať informáciu, ktorá je „medzi riadkami“, pomenovať a prekladať ju, aby bola zrozumiteľná. Pomáhať hľadať hlbšie významy povedaného, lebo dieťa to niekedy samo pomenovať nevie.
8. Objasňovanie, klarifikácia
Overovanie a objasňovanie pomáha predchádzať nedorozumeniam.
9. Prerámcovanie z negatívneho na pozitívne
Prerámcovanie ako obrat niečoho, o čom sa uvažovalo negatívne, do niečoho pozitívneho, aby ľudia mohli cítiť svoju hodnotu, aby sa cítili uznanými. Ľudia v strese sú veľmi zasiahnutí negativizmom, preto môže pomôcť, keď im ukážeme pozitívnu stránku veci, ktorú sami nevidia.
10. Potvrdenie zdrojov - afirmácia Ľudia majú zdroje zvládania, ale často je ich prístup k nim blokovaný (napr. stresom). Satirová načúvala dôkazom o zdrojoch a potom ich potvrdzovala. Verila, že za každým správaním, hoci aj negatívnym, je skrytý pozitívny úmysel. Potvrdenie pravdivosti zdrojov a pozitívnych úmyslov človeka zvyšuje jeho hodnotu a pomáha mu napojiť sa na vlastné efektívne zdroje zvládania.
Máme nádej, že príklady validizácií vám pomôžu podporovať vašich žiakov a ich rodičov v stresových situáciách a pomôžu zefektívniť komunikáciu s nimi. Držíme vám palce! :)
Zdroj: Učíme na diaľku, 2021. Ako efektívne komunikovať s deťmi a rodičmi v strese. Youtube [online]. [cit. 2022-05-27]. Dostupné na: Ako efektívne komunikovať s deťmi a rodičmi v strese a v konfliktných situáciách - YouTube. [Inštitút Virginie Satirovej: O nás (satir-institute.sk)](Inštitút Virginie Satirovej: O nás (satir-institute.sk))